palaa takaisin

VERKKOKAUPPA.COM | Ostoprosessin tehostaminen

Adage ideoi ja uudisti Verkkokauppa.comin ostoprosessin

Adagen käyttäjälähtöinen suunnittelu mahdollisti mobiilin ostoputken erinomaisen asiakaskokemuksen.

TAVOITE

Vuonna 2014 Verkkokauppa.com rekisteröi 39,5 miljoonaa käyntiä verkkosivuillaan. Mobiilikäyttäjien osuus oli vajaa 40 %. Verkkokauppa.comin tavoitteena oli kehittää ostopolku, jossa mobiili ostaminen on mahdollisimman esteetöntä. Pyrkimyksenä oli luoda ostoputki, jossa ostaminen on niin helppoa, että ”ostaa melkein vahingossa” ja jossa verkkokaupan kaksi oleellista tekijää – selaaminen ja ostaminen – olisivat asiakaskokemukseltaan erinomaisia.

RATKAISU

Ostopolun kehityksessä toteutettiin kaksi konseptia: Verkkokauppa.comin oma konsepti sekä Adagen kehittämä versio. Adage toteutti iteratiivisen suunnittelutyönsä mobile first -strategialla. Suunnittelutyön osana oli benchmark-tutkimus, co-design -työpajoja sekä kohderyhmiin kuuluvien käyttäjien käytettävyystestejä. Suunnittelutyön tuloksena syntyi innovatiivinen käyttöliittymäkonsepti, jossa oli uudenlaisia ratkaisuja ostoputken ja mobiililaitteiden käyttökokemukseen liittyen. Yhteisten työpajojen pohjalta tuotantoon vietiin hybridi, jossa molemmista konsepteista hyödynnettiin niiden parhaita ratkaisuja.

miljoonaa käyntiä verkossa

Asiakas kertoo

”Kiitos helposta ja hyvästä tilausprosessista! Kaikki oli selkeää ja vaikka tilasin ensimmäistä kertaa teiltä, kaikki sujui erittäin hyvin eikä ongelmia ilmennyt.”
– Verkkokauppa.comin asiakaspalautteesta

Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja vierailluin verkossa toimiva suomalainen vähittäiskauppa. Verkkokaupassa on yli 50 000 tuotetta ja sieltä löytyy jo yli 180 000 sensuroimatonta tuotearvostelua sekä tarkat tuotekohtaiset saatavuustiedot ja reaaliaikaiset huolto-ja palautusprosentit, jotka kaikki tähtäävät helpottamaan asiakasta ostopäätöksen tekemisessä.