palaa takaisin

HSL | Käytettävyyden parantaminen

Lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistus

Adage on mukana varmistamassa, että uudistuvat järjestelmät ovat mahdollisimman selkeitä ja toiminnallisuudeltaan miellyttäviä sekä helppokäyttöisiä.

TAVOITE

Helsingin seudun liikenne HSL on paraikaa tekemässä suurta lippu- ja informaatiojärjestelmän uudistusta. Noin 60 miljoonan euron järjestelmäuudistus parantaa asiakaspalvelua, tehostaa liikenteen seurantaa ja helpottaa lipun ostoa. Uudistus tuo merkittävän muutoksen pääkaupunkiseutulaisten arkeen, joten käyttökokemuksen huomioiminen on hyvin keskeisessä asemassa.

RATKAISU

Adagen asiantuntemusta on hyödynnetty järjestelmien kehittämisessä markkinatutkimusten, vaatimusmäärittelyjen, käytettävyystestausten sekä käytettävyysarviointien avulla. Olemme tavanneet matkan varrella satoja matkustajia, kymmeniä kuljettajia sekä useita muita järjestelmän ammattikäyttäjiä, joilta saamamme palautteen olemme tiivistäneet konkreettisiksi järjestelmän parannusehdotuksiksi.

joukkoliikennematkaa päivässä

Asiakas kertoo

”HSL on ollut erittäin tyytyväinen käytettävyysyhteistyöhön Adagen kanssa. Adage on pystynyt joustamaan aikataulujen muuttuessa ja aina tarjoamaan asiantuntijan, joka hämmästyttävän nopeasti pystyy perehtymään milloin mihinkin ja missäkin kehitysvaiheessa olevaan käyttöliittymään. Raportit käytettävyystesteistä ovat sisältäneet juuri sitä arvokasta palautetta, jota olemme tarvinneet tulevaisuudessa käyttöönotettavien käyttöliittymien parantamiseksi”, kiittelee matkalippujärjestelmien projektipäällikkö Satu Rönnqvist.

Helsingin seudun liikenne HSL suunnittelee ja järjestää pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ja edistää sen toimintaedellytyksiä. HSL:n visio vuodelle 2025 on, että Helsingin seutu on älykkään, kestävän ja turvallisen liikkumisen suunnannäyttäjä. Yhtenä osa-alueena tämän tavoitteen saavuttamiseksi HSL tarjoaa asiakkaille älykkääseen teknologiaan perustuvia ja matkustuskokemusta parantavia palveluja.