palaa takaisin

ATRIA | Käytettävyyden parantaminen

Käytettävyystestaus uudelle Atria.fi-sivustolle

Adage oli mukana varmistamassa uuden Atria.fi-sivuston hyvää käytettävyyttä ja käyttökokemusta.

TAVOITE

Atria halusi testata uudistettavan Atria.fi-sivuston käytettävyyttä toiminnallisella prototyypillä. Tutkimuksen tavoitteena oli sivuston kokonaisuuden arviointi eri käyttäjäryhmien näkökulmasta. Erityisesti haluttiin testata navigaatiota, sivuston rakennetta ja toiminallisuuksia sekä saada käyttäjiltä palautetta sisällöstä ja käytetystä terminologiasta.

RATKAISU

Responsiivista Atria.fi-sivustoa testattiin 12 käyttäjän kanssa eri käyttäjäryhmät edustettuina sekä mobiililaitteilla että pöytäkoneella. Testiä varten luotiin useita skenaarioita, joiden avulla käyttäjät tekivät ennalta määriteltyjä tehtäviä. Sivustosta pidettiin kovasti ja erityisesti sivuston visuaalisuus sai paljon kehuja. Tärkeimmät kehityskohteet liittyivät navigointielementteihin, kuten valikkoihin ja termeihin. Myös sisältöön ja luettavuuteen sekä muihin käytettävyyteen vaikuttaviin ominaisuuksiin kirjattiin parannusehdotuksia. Testitulosten pohjalta Atria pystyi parantamaan sivuston navigaatiota sekä huomioimaan käyttäjien palautteen sisällön jatkokehittämisessä.

%

kuluttajista etsii verkosta tuotetietoa ja inspiraatiota

Asiakas kertoo

”Testiasetelman rakentaminen oli ammattitaitoista. Tilat ja välineistö olivat myös ajanmukaisia ja raportointi selkeää.”

Jukka Saarenpää
Markkinatutkimuspäällikkö, Atria

Atria on suomalainen elintarvikealan kasvava ja kansainvälinen yritys. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian alueella. Konsernin eri verkkopalveluiden uudistus alkoi kuluttajasivustosta, jossa korostuu kiinnostavuus, houkuttelevuus ja hyvännäköisyys.

Kiinnostuitko