Käytettävyys kuuluu kaikille

helmi 17, 2017 | Näkökulma |

Käyn peruskoulun yhdeksättä luokkaa. Olin viikon TET-jaksolla Adagella tutustumassa siihen, mitä käytettävyys on ja miten sitä voi kehittää. Haluaisin kiittää Adagea ja sen koko henkilökuntaa, niiden tarjoamasta mahdollisuudesta työelämään tutustumisesta ja kaikesta mitä tämä lyhyt viikko sisälsi. En ole tavannut hauskempia tai ystävällisempiä ihmisiä. 

Käytettävyys on verkkopalvelun, ohjelmiston tai valmistetun esineen tai ympäristön helppokäyttöisyyttä tietyn tavoitteen saavuttamiseksi. Helppouden lisäksi tärkeitä käytettävyyteen liittyviä osa-alueita ovat esteettömyys ja saavutettavuus. Esteettömyys ja saavutettavuus tarkoittavat tuotteen tai palvelun yhdenvertaista ja helppoa lähestyttävyyttä ottaen huomioon ihmisten erilaiset lähtökohdat kuten aistivammat tai ikääntyminen. On tärkeää suunnitella asiat niin, että ne ovat mahdollisimman saavutettavat.

Jos haluat, että esimerkiksi nettisivusi ovat mahdollisimman käytettäviä ja saavutettavia, sinun täytyy suunnitella nettisivusi ottaen huomioon erilaisten käyttäjien tarpeet. Itse en ollut aiemmin ajatellut internetin käyttöä vaikeana tai ongelmallisena, koska minua ei rajoita näköni, kuuloni tai motoriset taitoni.

On sääli ajatella, että internetin palvelut ja massiivinen tietomäärä, ovat niin monen käyttämättömissä. Vaikka kuinka päivänselvältä se saattaa vaikuttaa, en ollut pohtinut asiaa. Kun tämän hoksasin, ymmärsin kuinka tärkeää käytettävyys ja erityisesti käytettävyystutkimukset ovat.

Luulen, että monet nettisuunnittelijat ajattelevat samanlaisesta, lyhytkatseisesta näkökulmasta. Tämäkin on ymmärrettävää. Kuinka voi suunnitella nettisivun esimerkiksi henkilölle, jolla on näköongelmia, jos itsellä niitä ei ole?

Käytettävyystutkimuksien tarkoitus on kerätä palautetta ja ideoita esimerkiksi verkkosivuston tai jonkin laitteen toiminnasta erilaisilta käyttäjiltä ja erilaisista näkökulmista. Kaiken palautteen tulkitseminen ja analysointi, vie aikaa ja resursseja, tutkimuksen käynnistämisestä puhumattakaan. Tutkimuksen tekeminen kuitenkin kannattaa, sillä sen jälkeen mahdollisia saavutettavuuden ongelmia tai ratkaisuita ei enää tarvitse arvailla. Lisäksi Euroopan parlamentin hyväksymän saavutettavuusdirektiivin tavoite on lisätä saavutettavuutta kaikissa Euroopan maissa, joten uskon ja toivon, että yhä useammat yritykset ottavat yhteyttä Adagen kaltaisiin palveluihin.

Aapo

Aapo oli helmikuussa 2017 viikon ajan Adagessa tutustumassa työelämään.

Onko digitaalisen palvelun kehittäminen sinulle ajankohtaista? Haluatko varmistaa, että palveluasi on helppo käyttää ja käyttökokemus on sujuva ja palvelut saavutettavia? Ota meihin yhteyttä osoitteeseen , niin me autamme sinua luomaan paremman palvelun ja paremman käyttökokemuksen!

Lue lisää:
Mitä käytettävyystestaus on? -video
Saavutettavuus on täällä – oletko valmis?
Adagen käytettävyyspalvelut