Päivä nuoren digiarjesta

touko 4, 2016 | Näkökulma |

Minkälainen on Z-sukupolven eli niin sanotun iSukupolven digiarki? Onko se kovin paljon muuttunut sitten kuitenkaan?

Ville herää aamulla puhelimensa herätyskelloon. Hän laittaa herätyksen pois ja jatkaa lepäämistä lukien eilisillan uudet viestit. Nousu sängystä tuntuu vaikealta, koska viestit kiinnostavat enemmän kuin kouluun valmistautuminen, etenkin, kun on todella väsynyt eilisestä valvomisesta. Aamupalalla Ville tuntee itsensä jo paljon virkeämmäksi selaillessaan Instagramia. Koulureppua pakatessaan hän katsoo Wilmasta, mitä aineita tänään on. Lopulta hän saa raahattua itsensä bussipysäkille. Bussimatkallaan kouluun hän lukee Ilta-Sanomista, onko tullut mitään kiinnostavaa uutista, ja juttelee ystäviensä kanssa.

Kun koulun kello soi, Ville ei malta mennä ruotsintunnille, koska siellä on niin tylsää. Hänen luokkalaisensakin vihaavat ruotsintunteja. Onneksi opettaja ei kiinnitä huomiota, kun oppilaat ottavat salaa Snapchat-kuvia toisistaan. Seuraava välitunti sujuu taas kännykän ääressä pelaten ja ystävien kanssa juttelemisen parissa.

Äidinkielentunnilla tehdään projekti elokuvien genreistä. Oppilaat on jaettu ryhmiin, joissa he suunnittelevat ja kuvaavat trailerin annetusta genrestä. Villen mielestä koulussa kivointa ovat kuvattavat projektit, koska ne ovat ryhmätöitä ja usein myös hauskoja.

Englannintunnilla opettaja pitää Kahoot-tietovisan. Opettaja näyttää valkokankaalta kysymykset ja oppilaat vastaavat puhelimillaan luokan edessä näkyviin kysymyksiin. Ville huonoksi tuurikseen poistuu vahingossa sivulta, ja hänen pelinsä loppuu siihen. Villeä ärsyttää asia hetken, mutta välitunti alkaa ja oppilaat suuntaavat kohti matematiikan luokkaa.

Matematiikan opettaja on kokeillut käyttää tunneillaan Koulumatematiikka-nimistä sivua, jossa tehtävät katsotaan älypuhelimesta ja lasketaan vihkoon. Villen mielestä siinä on hyvää se, että sivulla on video, josta näkee, miten lasku lasketaan, jos itse ei osaa. Näin ei tarvitse odottaa, että opettajalla on aikaa auttaa. Loput tunnit sujuvat normaalisti.

Koulusta tultuaan Ville syö välipalaa ja katsoo netistä, miten eilinen Barcelona vastaan Real Madrid -peli meni. Ville harrastaa itsekin jalkapalloa ja kannustaa Real Madridia. Välipalan jälkeen hän sopii joukkuelaistensa kanssa, kenen vanhemmat vievät heidät tällä kertaa peliin. Tämä sujuu nopeasti WhatsApp-sovelluksen avulla.

Kentällä lämmitellessään Ville näyttää muille YouTubesta oppimansa pomputtelutempun. Lämmittelyt loppuvat, ja peli alkaa. Peli etenee hyvin, ja Villen joukkue voittaa. Pelin jälkeen joukkue menee riviin ja valmentaja ottaa heistä kuvan. Kuva menee joukkueen nettisivulle monen muun kuvan joukkoon. Joukkuelaiset lähettävät vanhemmilleen taas viestiä, että nämä osaavat tulla hakemaan.

Kotonaan Ville kuulee, kuinka hänen äitinsä valittaa, että Wilmassa näkyy ruotsintunnilta merkintä kännykän luvattomasta käytöstä. Sitten Ville haluaa rentoutua, ja loput päivästä vierähtääkin Playstationin äärellä. Hän pelaa yhdessä ystäviensä kanssa Black Opsia ja puhuu heidän kanssaan ryhmäpuhelussa. Viisarit vierivät kohti yhdeksää, ja Ville päättää lähteä pikkuhiljaa iltatoimille. Ennen kuin hän pääsee ulos huoneestaan, hän selailee Instagramia ja Facebookia. Iltapalalla hän katsoo YouTubesta tunnettujen Black Ops -pelaajien videoita. Hän on oppinut paljon englantia katsoessaan ulkomaalaisten pelivideoita. Kun hän on saanut itsensä sänkyyn, hän on vielä puhelimellaan myöhään. Ville rupeaa nukkumaan, kun laittaa puhelimensa latautumaan.

Mikko

Kahdeksasluokkalainen Mikko oli Adagessa tutustumassa työelämään 25.–29.4.2016. Tässä kirjoituksessa hän kuvaa, minkälaista on suomalaisen nykynuoren digiarki. Mikon tavoin palvelumuotoilijat ja käytettävyysasiantuntijat usein tutkivat ja kuvaavat käyttäjien elämää saadakseen tietoa heidän arjestaan ja tarpeistaan. Tätä asiakasymmärrystä hyödynnetään palveluitten kehittämiseen ja uusien innovaatioiden luomiseen.