Innovaatiosetelillä Adagen käytettävyysosaamista ja palvelumuotoilua

marras 21, 2016 | Näkökulma |

Tekesin uutta innovaatioseteliä voi nyt hyödyntää myös Adagen palveluihin. Seteli on Tekesin korkeintaan 5 000 € + alv. arvoinen avustus pk-yrityksille. Se on tarkoitettu uuden tiedon ja osaamisen ostamiseen yrityksiin, eli sitä voidaan käyttää esimerkiksi käytettävyystutkimuksen teettämiseen. Avustus ei vaadi sitä hakevilta yrityksiltä omaa rahallista panostusta.

Innovaatiosetelillä kannustetaan yrityksiä innovaatiotoimintaan. Se on tarkoitettu vakiintunutta liiketoimintaa harjoittaville pienille ja keskisuurille yrityksille, jotka haluavat käynnistää innovaatiotoiminnan. Tällä tarkoitetaan ”toimenpiteitä, joilla yritys kehittää tuotteitaan, palvelujaan tai prosessejaan, tai hankkii palveluna uutta innovaatiotoiminnassa tarvittavaa tietoa ja osaamista”. Innovaatiosetelin saa nopeasti käyttöön – päätös luvataan jopa viikossa.

Innovaatiosetelillä voit hankkia esimerkiksi seuraavaa Adagen osaamista:

Käytettävyystestaus, käytettävyyden asiantuntija-arvio: Käytettävyystestin avulla autamme teitä parantamaan palvelunne käytettävyyttä. Saamme käyttäjiltä kasvokkain aitoa ja suoraa tietoa palvelunne tai tuotteenne käytettävyydestä ja käyttökokemuksesta.  Käytettävyyden asiantuntija-arviointi puolestaan on nopea ja kustannustehokas tapa parantaa tuotteen tai palvelun käytettävyyttä, tehokkuutta ja käyttökokemusta ilman todellisia käyttäjiä. Testin ja arvioinnin tuloksena ehdotamme aina konkreettisia parannuksia palveluunne.

Palvelupolun kartoittaminen: Palvelupolun kartoittaminen auttaa ymmärtämään, miten asiakkaat kohtaavat palvelunne, ja missä sen vaiheissa on haasteita. Kartoituksen avulla syvennetään asiakasymmärrystä ja parannataan asiakaskokemusta.

Design sprint: Design Sprint on viikon ketterä suunnittelupyrähdys, jossa tuotetaan teidän kanssanne yhdessä testattu palveluprototyyppi tai sen osa. Design Sprint soveltuu niin uusien palvelukonseptien suunnitteluun kuin myös vanhojen uudistamiseen.

Käyttäjätutkimus, käyttäjäpersoonien tuottaminen: Käyttäjätutkimus auttaa selvittämään käyttäjienne mielipiteet, toiveet, kokemukset esim. keskusteluryhmän kautta. Käyttäjäpersoonat auttavat huomiomaan palvelunne käyttäjät tuotekehityksessä, viestinnässä ja käyttötuessakin, ja ne auttavat perustamaan tuotekehityspäätökset tutkittuun tietoon. Persoonat luovat palvelunne käyttäjistä yhteisen ymmärryksen, jota on helppo viestiä eteenpäin.

Käytettävyyden, käyttökokemuksen ja palvelumuotoilun konsultointi sekä koulutukset: Konsultoimme ja koulutamme palvelumuotoilusta, käytettävyydestä, käyttökokemuksesta ja saavutettavuudesta.

Innovaatiosetelin hakeminen tapahtuu Tekesin verkkosivuilla. Sieltä löytyvät myös setelin tarkemmat ehdot.

Ota rohkeasti yhteyttä meihin  tai kysy asiasta lisää käyttökokemusasiantuntija Sofi Weckmanilta , p. 040 536 3335, niin katsomme yhdessä sopivan yhteistyön muodon. Tarvittaessa voimme auttaa teitä myös hakemuksen täyttämisessä. Lisää tietoa Adagen palveluista löydät Palvelut-sivulta.