Huomioi verkkopalvelusi esteettömyys

touko 11, 2015 | Caset, Näkökulma |

Samalla kun palvelut digitalisoituvat kovaa vauhtia, Suomen väestö ikääntyy voimakkaasti. Tässä tilanteessa palveluiden käytettävyyden, helppokäyttöisyyden, esteettömyyden ja saavutettavuuden merkitys korostuu entisestään. Teettämällä esteettömyysarvioinnin voit nyt saada palvelullesi myös Esteettömyys huomioitu -leiman.

Tietoyhteiskunnassa verkkopalveluiden tulee olla kaikkien kansalaisten saatavilla. Palveluissa täytyy huomioida myös seniorikäyttäjät, käyttäjät, joilla on näkö- tai kuulovammoja sekä käyttäjät, joilla on motorisia tai kognitiivisia rajoitteita.

Adage, Näkövammaisten Keskusliitto ja Yleisradio ovat kehittäneet yhteistyössä esteettömyyden arviointimallin, jonka avulla esteettömyys voidaan verkkopalveluille varmistaa. Kun palvelulle on tehty mallin mukainen esteettömyyden arviointi ja mahdolliset esteettömyysongelmat on korjattu, palvelulle voidaan myöntää Esteettömyys huomioitu -leima. Näkövammaisten Keskusliitto hallinnoi esteettömyysleiman myöntämistä.

Ensimmäisenä Esteettömyys huomioitu -leima myönnettiin Ylen uutis- ja urheilusivuille (yle.fi/uutiset/ ja yle.fi/urheilu/). Ylelle tehdyssä esteettömyyden arvioinnissa merkittävimmät havainnot liittyivät muun muassa artikkelien kommentoinnin toteutukseen, sivurakenteiden jäsentämiseen, sivujen osien välillä siirtymiseen sekä paikoittaisiin puutteisiin kuvien ja muun ei-tekstimuotoisen sisällön kuvailuteksteissä sekä kontrasteissa tekstin ja taustan välillä.

Lisätietoja leimasta ja esteettömyyden arvioinnista saa Esteettömyys huomioitu -hankkeen koordinoijalta, Adagen tutkimusjohtaja Raino Vastamäeltä (puhelin 050 309 6169, ">).

Lue lisää Ylen uutis- ja urheilusivuille tehdystä esteettömyyden arvioinnista ja sen tuloksista Ylen sivuilta.

Esteettömyys huomioitu -leima NKL:n sivuilla